lørdag 3. januar 2015

Statusoppdatering - vår helsetilstand

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle starte det nye året med en statusoppdatering av vår helsetilstand. Vi har vært igjennom en del siste årene som har påvirket vårt immunforsvar, i tillegg til at vi alle har forskjellige former for matintoleranser.
For å nevne kort har vi bodd flere år, i forskjellige boliger med fuktproblematikk. Vi har vært utsatt for forskjellige sopp- og råtetyper og kloakkavdamp. Vi har hatt helt tydelige plager som følge av dette, og vi flyttet selvsagt ut med en gang vi oppdaget at det var noe galt med innemiljøet.

Målet vårt på sikt er å bli bedre, og derfor ønsker jeg å dokumentere vår helsetilstand underveis. Jeg har ikke bestemt meg for hvor ofte jeg skal skrive en slik statusoppdatering, men et par ganger i løpet av 2015 blir det i hvert fall. 


Hvis luften i en bolig med muggsoppsporer i svevestøvet dyrkes opp, kan det se slik ut. Et slikt innemiljø gjør at svært mange opplever luftveisplager, unormal tretthet og mange andre helseproblemer.

Herr G
Min kjære er gluten- og laktoseintolerant. I tillegg har han holdt på et år med utredning av plager han pådro seg mens vi bodde i et av de skadelige husene. Han har enda ingen klar diagnose, men han har startet med kortisonbehandling. Hans plager er for tiden
  • hodepine
  • muskelsmerter, hovedsakelig lokalisert i nakken
  • leddsmerter, som bedres av medisiner
  • rødt, sviende øye uten puss
  • utmattelse
  • dårlig ånde, belegg i munnen
  • økt svette
  • hoste og slim
  • gjentatte bihulebetennelser og -plager
  • uønsket vekttap

Frua
Jeg har fått en diagnose som heter Sarkoidose (grad 3). Det er ingen av legene på sykehuset som har konstatert av sykdommen skyldes kloakkavdampen og fukten vi bodde i, men om man ser på hele bildet så skjønner man at det må ha en sammenheng. Fastlegen vår og en ØNH-spesialist som mannen går til, er enige med oss. Hvor stor sannsynlighet er det ellers for at to unge, relativt friske mennesker (som ikke er i slekt) blir syke den samme høsten, med mange av de samme symptomene, uten at det skyldes ytre påvirkning av miljøfaktorer? Liten, vil jeg tro.  Jeg trodde jeg hadde utviklet astma, fordi jeg merket nedsatt lungekapasitet, og jeg opplevde piping i brystet. Røntgen av lungene viste fortetninger og hovne lymfeknuter. Allerede da mistenkte man Sarkoidose, men jeg måtte gjennom en bronkoskpoi først for å få det konstatert. Da gikk de inn i lungen med kamera, gjennom halsen, og tok vevsprøver. Og så fikk jeg altså diagnosen. Sarkoidose er en autoimmun sykdom der kroppen angriper seg selv. Sarkoidose kan du lese mer om her.
I tillegg til dette er jeg intolerant for melkeproteiner, og tåler de aller fleste melkeprodukter veldig dårlig. Mine helseplager er
  • nedsatt lungefuksjon (klarer veldig få fysiske anstrengelser) med tungpust
  • kronisk forkjølelse med såre slimhimmer og neseblod
  • utmattelse
  • muskelkramper
  • moderate leddsmerter
  • betydelig hårtap
  • hoste og slim

Nr 1
8-åringen vår har hvete- og sukkerintoleranse. Bortsett fra dette har han alltid vært frisk og sterk. Denne høsten har vi imidlertid merket en del forskjeller på ham. Han som tidligere aldri var borte fra skolen, har første halvåret i 3. klasse hatt flere fraværsdager. Plagene han oppgir/vi ser er 
  • hodepine
  • slapphet/trøttthet
  • flere runder med feber og nedsatt allmenntilstand
  • økt forkjølelsestendens

Nr 2
Nr 2 er den som har vært mest syk av barna. Han ble født i det vi flyttet inn i vårt første hus med sopp og fukt, og levde de første tre årene av sitt liv der. Han var masse syk som liten, og siste høsten/vinteren vi bodde i dette huset var han mer hjemme enn i barnehagen. Så flyttet vi ut og han hadde en høst der han var mindre syk. Forrige høst, derimot, hadde han 10 lufveisinfeksjoner på rad, han var kun feberfri i feriodene han gikk på antibiotika. Nå er ikke vi spesielt glad i antibiotika, mtp alle bivirkningene for kroppen, men vi fulgte nå legens råd. Det var også fordi vi ønsket å gjennomføre fjerning av mandlene hans, og fikk da beskjed om at han måtte ha et visst antall antibiotikakurer først. Mandlene ble fjernet i mars 2014, og han har faktisk vært ganske så frisk siden det. De tingene vi ser hos han nå, er 
  • kronisk forkjølelse (uten feber)
  • eksem i hodebunnen
Nr 2 er også sensitiv for mye hvete og melk, og han tåler ikke tomat.


Nr 3
Minstegutten vår er også sensitiv for hvete og melk, spesielt melk. Som nr 2, ble han født inn i det første huset med sopp, og bodde der litt over et år før vi flyttet. Han har vært noe syk, men hos han toppet det seg ikke før denne høsten. Vi voksne reagerte også negativt når høsten kom, det var som om vi ble dårligere av det skiftende og fuktige høstværet. Plagene hans er 
  • kronisk forkjølelse
  • kronisk forstørrede mandler
  • hoste, spesielt om kvelden/natten
  • slapphet/trøtthet

Nr 4
Snuppelura vår har forhåpentligvis ikke tatt skade av det vi har vært igjennom. Hun ble ikke født før etter vi kom oss ut av det siste huset, og har derfor ikke pustet inn dårlig inneluft. Hun har hatt noen runder med feber i løpet av sitt første år, men tipper det handler om tre eldre brødre som drar med seg basilusker fra skole og barnehage. I tillegg til at hun har to foreldre med fraværende immunforsvar. Alt i alt tror jeg lillejenta vår er frisk og har et godt utgangspunkt for å jobbe seg stor og sterk.

Sånn, nå tror jeg at jeg har fått med meg det meste. Nå blir det spennende å se om de tiltakene jeg har planlagt å sette igang i løpet av året, vil hjelpe oss med å bli kvitt noen av plagene. Bedre helse står høyt på lista for 2015!

Om du er nysgjerrig på dette med helse og innemiljø, kan du for eksempel starte med å leser her


Klem, Anneline :)

Bilde lånt av sykavhuset.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar