fredag 9. januar 2015

11 babyskritt mot et mer naturlig kosthold

Jeg har alltid vært interessert i mat og kosthold. Men vi har stort sett levd ganske i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger. Jeg husker jeg var helt rystet når de første oppslagene om LCHF-kostholdet kom (low carb-high fat). Man måtte da vitterlig forstå at dette var galskap! Tylle i seg vanvittige mengder fett, og samtidig frarøve hjernen livsviktige karbohydrater.... Jeg trodde også lavkarbokostholdet gikk ut på å slanke seg ved å spise egg og bacon til frokost hver dag. Eehm.. Så feil kan man altså ta!
Etter hvert som jeg begynte å lese mer om dette temaet, så jeg jo hva det dreide seg om. Og jeg mener absolutt at vi bør spise mer (riktig) fett enn vi gjør i dag. Og mindre raske karbohydrater, som egentlig ikke gjør annet enn å gi rask blodsukkerstigning, og klusser til manges tarmhelse.

Jeg har ikke tenkt å gå så mye mer inn på akkurat dette nå, det kan jeg ta en annen dag. Det jeg vil skrive om idag, er denne fasen man kommer inn i når man bestemmer seg for å gjøre noe med kostholdet. Når man har bestemt seg for at man vil spise renere og mer naturlig, enten det er i form av et paleokosrhold (steinalderkosthold) eller tradisjonskost, eller bare mer økologisk og miljøvennlig. Problemet for mange, når man står der på terskelen og titter inn i jungelen av tips og meninger og oppskrifter. Hvor starter man? Hva er viktig? Hva er supermat og hva er fy-fy?

Det finnes mange artikler om hva man bør starte med. Alt fra kraftkoking, til torskeleverolje, til sunne typer fett og surdeigsbaking. Mitt tips er å starte veldig enkelt. Dersom man har et kosthold som sammenfaller med myndighetenes råd, er det en del små grep man kan gjør helt i starten, mens man leser seg opp og gjør seg opp en mening om hvilke store grep man skal gjøre først. Dette er ting som krever lite, men som vil være med på å føre deg i riktig retning. Her er min liste


11 babyskritt mot et mer naturlig kosthold


1. Velg økologiske produkter

Dagligvarebutikkene begynner å få et godt utvalg av økologiske produkter. I vår lille Kiwibutikk bugner det over av frukt og grønt, og vi kjøper økologiske egg, kjøttdeig, ketsjup, melkeprodukter og annet. Ved å velge økologiske produkter slipper man unna sprøytemidler og mange kunstige tilsetningsstoffer. Man får kjøtt fra dyr som har spist mer naturlig og ikke har fått genmanipulert fôr. Dyrene har ofte også hatt det bedre enn dyr fra konvensjonelt dyrehold, selvom det ikke  nødvendigvis er godt nok sett i et dyrnevernsperspektiv. Les mer om økologisk mat her

Bilde lånt fra Oikos



2. Reduser bruken av hvitt raffinert sukker

Hvitt sukker er skadelig for helsen på mange områder. Det finnes utallige alternativer der ute, blant annet sukrin, bjørkesøt, stevia, lønnesirup, honning, yaconsirup, fruktose osv osv.  Mitt tips er å gjøre det enkelt. Kjøp noe som heter rårørsukker på helsekosten. Det er uraffinert sukker og i tillegg til å være mer gjenkjennelig for kroppen (og dermed mindre skadelig), inneholder det mer mineraler og sporstoffer som kroppen har bruk for. Bruk rårørsukker der du tenker at du ikke ville kunne erstatte det hvite sukkeret med noe annet. Mange synes f.eks. baking er vanskelig med annet enn vanlig sukker. Rårørsukker fungerer utmerket som erstatning for hvitt sukker. 
Da rårørsukker inneholder kalorier og vil gi blodsukkerstigning, vil jeg anbefale å erstatte sukkeret med annen naturlig søtning der det passer seg. 
På pannekaker/vafler, i te/kaffe, på frokostblanding, havregrøt eller i kakao kan det være supert å bruke lønnesirup eller honning. Begge disse er naturlige produkter, og inneholder flere mineraler. De har mindre påvirkning på blodsukkeret enn vanlig sukker, og færre kalorier. 


3. Styr unna ferdigprodukter

Dette punktet er kanskje lettere sagt enn gjort i en hektisk hverdag. Men det er faktisk bedre å lage en hjemmelaget pizza, enn å velge en Grandiosa fra frysedisken. Mange av ferdidproduktene er fulle av raffinert salt, dårlige oljer og herdet fett. Gå inn for å lage mat fra bunn av, og du har kommet langt allerede!


4. Velg Bris fremfor brus

Vi mennesker har mange (u)vaner når vi skal kose oss. Helgekos med godteri og brus er en selvfølge for mange. Brus inneholder mye hvitt sukker (eller kunstig søtning), fargestoffer, og tomme kalorier. Hvorfor ikke heller gå for Farris eller Farris Bris? Da får man følelsen av å drikke brus pga kullsyren, og mange av variantene har friske og søte smaker helt uten sukker. Obs! Olden med smak er ikke det samme. Den er tolsatt fruktose, som ikke er bra i det hele tatt. 


5. Velg popcorn fremfor potetgull

Potetgull er ofte fullt av raffinerte planteoljer, farlig salt og andre ulumskheter. I tillegg dannes det akrylamid under produksjonen av potetgull, et kreftfremkallende stoff. Da er det bedre å kjøpe upoppet popcorn, og poppe det selv i en pocornmaskin eller kjele. På den måten kan du også tilføre kroppen superviktig uraffinert salt (kommer tilbake til det), og gode fettsyrer (kommer tilbake til det også).


6. Melkeprodukter fra Rørosmeieriet

Alle produktene fra Rørosmeieriene er et bedre alternativ helsemessig, enn konkurentene. Produktene er økologiske og lav-pasteuriserte, og noen av dem også uhomogeniserte. Mange matbutikker fører produkter fra Rørosmeieriet, og de har bl.a. melk, rømme, smør, tjukkmjølk og yoghurt. Her er hjemmesiden til meieriet


7. Kjøp yohurt naturell og smaksett selv

Et av de første tipsene jeg ga min venninne, da hun ville gjøre noen endringer for å redusere sukkerforbruket, var å bytte ut barneyoghurten med yoghurt naturell. Sønnen hennes hadde med yoghurt i barnehagen hver dag, og hun ville ikke frata ham den vanen slik at han ble den eneste som ikke spiste yoghurt til ettermiddagsmaten. Jeg foreslo at hun kunne kjøpe store begre med yoghurt naturell og helle over i mindre porsjonsbegre. Dette ble en kjempesuksess. Hun smaksetter med pure av bær eller frukt og evt litt lønnesirup og/eller honning. Gutten er kjempefornøyd og mor kan levere fra seg yoghurten med god samvittighet hver dag.


8. Spis mer kjøtt, fisk og grønt, og mindre pasta og ris

Kroppen har aller mest bruk for næringstoffene man får fra animalske produkter. I tillegg får man en del vitaminer og mineraler fra forskjellige grønnsaker. Fra pasta og hvit ris, derimot, er det lite og hente. Forsøk å begrense mengden ris og pasta til middag, og forsøk å lage noen middager helt uten. Wok med strimlet kjøtt kan utmerket spises uten ris eller nudler. Man trenger kanskje litt ekstra kjøtt for at det skal mette like mye, men det er jo bare fint ;) Velg rene kjøtt- og fiskeprodukter, så slipper du unna mye dårlige tilsetninger.


9. Velg riktig fett

Fettdebatten er vanskelig å forvirrende. Noen eksperter mener noe, andre det motsatte. Jeg kan argumentere opp og ned i mente, men det vil sannsynligvis bare gjøre deg forvirret. Jeg skal komme med et innlegg om fett senere, men skal forsøke å gjøre det svært enkelt nå. Det finnes gode umettede fettkilder, og det finnes dårlige umettede fettkilder. På samme måte finnes det dårlige mettede fettkilder og gode mettede fettkilder. Transfett er alltid dårlig, styr unna produkter med det på innholdslisten.
Når det gjelder mitt tips til valg av fettkilder, så anbefaler jeg å kun bruke kaldpressede oljer. Extra virgin olivenolje (må ikke varmes opp over 165grader) er kjempefin til kalde retter, eller til å bake grønnsaker i ovnen på lav varme over lang tid. Extra virgin kokosolje fungerer også til å steke, og inneholder masse godt for kroppen. Andre kaldpressede oljer kan også funke, men husk at de sjelden skal varmes opp, da de fort kan omgjøres til skadelig fett.
Til å steke mat bruker jeg enten kokosolje eller ekte smør. Smør kan ofte brenne seg litt, og derfor pleier jeg å klarne den til Ghee. Det kan du lese om her
Altså; Hiv alle raffinerte planteoljer, som solsikkeolje, rapsolje og matolje og kjøp inn kokosolje, kaldpresset olivenolje og smør!


10. Spis egg hver dag

Egg, og da spesielt fra økologiske høner som har spist naturlig fôr, er små næringsbomber. De inneholder et hav av vitaminer og mineraler og essensielle aminosyrer. Plommen inneholder blant annet masse jern av den typen som er lettest opptakelig for kroppen. Supert for små barnekropper i vekst!
Næringsstoffene bevares best uten varmebehandling, men eggehviten bør man ikke spise for mye av rå. Eggeplommen derimot er en liten klump av gull, og ideelt sett burde man spist en rå eggeplomme hver morgen. Noen svelger en hel, de fleste gjør det ikke. Plommen kan du blande i smoothie eller grøt, eller du kan spise hele egget stekt, kokt eller rørt. Uansett hvordan du tilbereder egget er det bedre enn ikke noe egg. Så ha som mål at alle i familien skal spise minimum et egg hver dag.

Bilde lånt fra Google



11. Tenk at alternativet sannsynligvis hadde vært dårligere

Mitt siste tips er å være fornøyd med de små stegene du tar nå i starten. Jeg har slitt masse med å ikke vite hva jeg skulle lage til middag, fordi jeg ikke kom på noe som var bra nok. Fiskekaker kunne da ikke være bra nok om jeg ikke lagde dem selv? Jeg måtte lære meg (og øver fortsatt på) å senke skuldrene og tenke at alternativet er ofte dårligere. Om vi har dårlig tid er det mye bedre med en kjapp fiskekakemiddag, enn pølser i lompe. Og med masse klarnet smør og ovnsbakte grønnsaker med parmesan, er det faktisk ikke så aller verst. Rom ble ikke bygget på en dag, og det er umulig å gjøre alle endringene samtidig. Start i det små, med det som er enkelt, og ta for deg en og en av de større tingene når du føler deg klar og motivert.


Lykke til!

Klem, Anneline :) 

1 kommentar:

  1. Lagt deg til i blogglisten min, så følger deg videre :)

    SvarSlett